Gegevens verwerken...
  • Veelgestelde vragen over StErRecht

    1. Wat is StErRecht?

    De Stichting Erkenningsregeling Omgevingsrecht (StErRecht) bevat het onafhankelijk register van personen werkzaam in het omgevingsrecht. De erkenningsregeling wordt ondersteund door partijen uit de publieke- en private sector. Alvorens personen in aanmerking kunnen komen voor een registratie, dient door middel van een toetsing te worden aangetoond dat aan de eisen wordt voldaan. De toetsingen worden uitgevoerd in opdracht van StErRecht door onafhankelijke toetsers, het beheer en het secretariaat van StErRecht wordt uitgevoerd door het Centrum voor Certificatie.

    2. Wie staan er in het register van StErRecht?

    In het online register van StErRecht staan alle Nederlandse binnen het Omgevingsrecht erkende professionals ingeschreven. Zij vervullen doordat zij de landelijk de wet- en regelgeving bewaken, een cruciale rol in de maatschappij, nu en in de toekomst. StErRecht bevordert hierbij een goede beroepsuitoefening. Zij doet dit door het stellen van en handhaven op een heldere kwaliteitsborging, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, integriteit, gedragsregels, objectiviteit, deskundigheid, zorgvuldigheid, permanente educatie en geheimhouding.

    3. Wat is de doelstelling van StErRecht?

    StErRecht is een onafhankelijke stichting, opgericht door professionals voor professionals werkzaam bij de overheid. StErRecht heeft geen winstoogmerk en werkt volgens het good governance model. StErRecht bewaakt de kwaliteit en bevordert de arbeidsmobiliteit en duurzame inzetbaarheid van ieder lid. De aangesloten leden zijn specialisten en generalisten in het gehele Omgevingsrecht en beschikken alle over een aantoonbare kennis en kunde. De belangrijkste doelstelling van StErRecht is om door middel van de StErRecht erkenning, de opdrachtgever, de overheid en de uiteindelijke gebruiker de zekerheid te geven dat iedere aanvraag/melding, vergunning, maar ook de uitvoering voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving.

    4. Wat verstaat de Stichting Erkenningsregeling Omgevingsrecht onder gedragsregels?

    De registratie wordt formeel bekrachtigd met de ondertekening van de gedragscode. Hiermee verklaart een (aankomend) erkend lid dat: 1. werkzaamheden integer en zorgvuldig verricht worden. 2. binnen het kader van de beroepsuitoefening, de inzet voor de fysieke leefomgeving met in achtneming van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de beroepsgroep naar beste oordeel en vermogen wordt gepleegd. 3. de grenzen van deskundigheid en verantwoordelijkheden erkend worden 4. professionele kennis en vaardigheden ontwikkeld blijven worden.

    5. Kan iedereen zich aansluiten bij StErRecht?

    Ja, indien u een professional bent in het omgevingsrecht of dit wilt worden, dan kunt u zich aansluiten bij StErRecht. Het maakt geen verschil of u bij een werkgever werkt of zelfstandig werkt. Het gaat om uw kennis en professionele vaardigheden. Het is op deze manier mogelijk een maximale kennis- en informatiedeling te bewerkstellingen en te zorgen voor een professioneel netwerk van casemanagers, vergunningverleners, adviseurs, toezichthouders en handhavers. In sommige gevallen zal uw werkgever eisen dat u zich inschrijft omdat gemeenten en omgevingsdiensten vanuit de wet VTH verplicht zijn te voldoen aan de kwaliteitscriteria.

    6. Aan welke eisen moet ik voldoen om mij aan te sluiten bij Stichting Erkenningsregeling Omgevingsrecht?

    Als professional of als organisatie dient u te voldoen aan de kwaliteitscriteria zoals deze zijn opgesteld voor de VTH taken binnen de overheid. Deze criteria beoordelen voor u als persoon uw deskundigheid, zoals opleiding, werkervaring, aanvullende kennis en de continuïteit van de werkzaamheden (frequentie), maar ook uw aanwezige competenties. Organisaties die zijn opgenomen in het register zijn getoetst aan de procescriteria en de criteria voor de kritieke massa m.b.t. het aantal medewerkers en de eisen m.b.t. activiteiten die verplicht door de overheid moeten worden uitgeoefend. StErRecht vraagt u hierbij deze deskundigheid te erkennen om bij voortduring aan de eisen te voldoen, hiervoor zijn verschillende mogelijkheden.

    7. Welke deskundigheden zijn er binnen de erkenningsregeling van StErRecht vastgelegd?

    Het betreft de volgende deskundigheden voor de Wabo taken:
    1. Casemanagen
    - Activiteit 1 t/m 6, eenvoudig
    - Activiteit 1 t/m 6, complex
    2. Vergunningverlening bouwen en ruimtelijke ordening
    - Activiteit 1, eenvoudig
    - Activiteit 1, complex
    - Activiteit 2 en 3, eenvoudig
    - Activiteit 2 en 3, complex
    - Activiteit 4, eenvoudig
    - Activiteit 4, complex
    3. Vergunningverlening milieu
    - Activiteit 1 t/m 4
    - Activiteit 1 t/m 4
    - Activiteit 1 t/m 4
    - Activiteit 1 t/m 4
    - Activiteit 1 t/m 4
    - Activiteit 1 t/m 4
    - Activiteit 5 en 6
    4. Toezicht en handhaven bouwen en ruimtelijke ordening
    - Activiteit 1 en 2, eenvoudig
    - Activiteit 1 t/m 6, complex
    5. Toezicht en handhaven milieu
    - Activiteit 1 t/m 7
    - Activiteit 1 t/m 7
    - Activiteit 1 t/m 7
    - Activiteit 1 t/m 7
    - Activiteit 1 t/m 7
    - Activiteit 1 t/m 7
    6. Toezicht en handhaven bodem
    - Activiteit 1 t/m 6
    7. Toezicht en handhaven groene wetten
    - Activiteit 1 t/m 6
    8. Behandelen juridische aspecten vergunningverlening
    - Activiteit 1 t/m 4
    9. Behandelen juridische aspecten handhaving
    - Activiteit 1 t/m 7
    10. Behandelen juridische aspecten afwijkingsbesluit
    - Activiteit 1
    - Activiteit 2 t/m 4, eenvoudig
    - Activiteit 2 t/m 4, complex
    - Activiteit 5
    11. Ketentoezicht
    - Activiteit 1 t/m 5
    - Activiteit 6 t/m 9
    - Activiteit 10 en 11
    12. Buitengewone opsporing milieu, welzijn en infrastructuur
    - Activiteit 1 en 2
    13. Bouwfysica
    - Activiteit 1 t/m 5, eenvoudig
    - Activiteit 1 t/m 5, complex
    - Activiteit 6 t/m 8
    - Activiteit 9 en 10
    14. Brandveiligheid
    - Activiteit 1 t/m 7
    - Activiteit 8 t/m 11
    15. Constructieve veiligheid
    - Activiteit 1 t/m 6, eenvoudig
    - Activiteit 1 t/m 6, complex
    16. Bouwakoestiek
    - Activiteit 1
    - Activiteit 2 t/m 5, eenvoudig
    - Activiteit 2 t/m 5, complex
    17. Sloop en asbest
    - Activiteit 1 t/m 8
    18. Afvalwater indirecte lozingen
    - Activiteit 1 t/m 5
    19. Bodem, bouwstoffen en water
    - Activiteit 1
    - Activiteit 2 t/m 3
    - Activiteit 4
    20. Externe veiligheid
    - Activiteit 1 en 2
    - Activiteit 3
    - Activiteit 4
    - Activiteit 5
    - Activiteit 6
    21. Geluid
    - Activiteit 1 t/m 7, eenvoudig
    - Activiteit 1 t/m 7, complex
    - Activiteit 8 en 9, eenvoudig
    - Activiteit 8 en 9, complex
    - Activiteit 10
    22. Groen en ecologie
    - Activiteit 1
    - Activiteit 2 t/m 4
    23. Luchtkwaliteit
    - Activiteit 1 en 2
    - Activiteit 3 t/m 5
    - Activiteit 6
    24. Stedenbouw & inrichting openbare ruimte
    - Activiteit 1, eenvoudig
    - Activiteit 1, complex
    - Activiteit 2
    - Activiteit 3 en 4, eenvoudig
    - Activiteit 3 en 4, complex
    25. Exploitatie en planeconomie
    - Activiteit 1 t/m 3
    26. Cultuurhistorie- Activiteit 1 en 2
    - Activiteit 1 t/m 5
    - Activiteit 6 t/m 9
    - Activiteit 10 t/m 13
    - Activiteit 14 t/m 18
    - Activiteit 19 en 20
    27. Energie en duurzaamheid
    - Activiteit 1
    - Activiteit 2 en 3
    - Activiteit 4

    Het betreft de volgende deskundigheden voor het Waterbeheer:
    1. Vergunningverlening 
    - Activiteit 1 t/m 7
    2. Vergunningverlening complex
    - Activiteit 8 t/m 13
    3. Toezicht en handhaving
    - Activiteit 1 t/m 13
    4. Toezicht en handhaving complex
    - Activiteit 14 t/m 19
    5. Juridische advisering
    - Activiteit 1 t/m 7
    6. Buitengewoon opsporingsambtenaar
    - Activiteit 1 t/m 8
    7. Procestechnoloog
    - Activiteit 1 t/m 5
    8. Ecoloog
    - Activiteit 1 t/m 5
    9. Waterbodem deskundige
    - Activiteit 1 t/m 4
    10. Watersysteem (oppervlaktewater) deskundige
    - Activiteit 1 t/m 6
    11. (Geo) Hydroloog
    - Activiteit 1 / tm 5
    12. Waterkeringen deskundige
    - Activiteit 1 t/m 6
    13. Rivierkundige
    - Activiteit 1 t/m 6

    8. Hoe borgt StErRecht de kwaliteit van haar leden?

    Ieder lid moet voldoen aan eisen die bij toetreding worden getoetst. StErRecht zorgt ervoor dat na toetreding haar leden zich blijven ontwikkelen en dagelijks worden voorzien van alle actuele informatie en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Dit kan onder andere worden bewerkstelligd door het verplichten van permanente educatie activiteiten en een beoordeling op competenties van medewerkers.

    9. Hoeveel PE punten dient een lid te behalen?

    Een erkend lid dient 100 punten in 4 jaar te behalen, dit is gemiddeld 25 PE-punten per jaar. Onder permanente educatie vallen meerdere activiteiten. Niet alleen het volgen van cursussen telt mee, maar ook het bijwonen van vakgerelateerde seminars en bijeenkomsten, interne kennisoverdracht, het geven van voordrachten, docentschap en publicaties. Leden dienen zelf de punten bij te houden in het e-portfolio. StErRecht hanteert de tabellen van de kenniseenheden zoals deze door de overheid voor de beoefening van de VTH taken worden gebruikt. De borging van permanente educatie is nog ontwikkeling en zijn nog geen onderdeel van de erkenning. 

    10. Hoe ziet de toelatingsprocedure eruit?

    De toelatingsprocedure is beschreven in het erkenningsschema. Tijdens een assessment krijgt een deelnemer de gelegenheid zijn kennis en vaardigheden als casemanager, vergunningverlener, adviseur, toezichthouder of handhaver aan te tonen, dit gebeurt aan de hand van een onderzoek. De registratie van leden wordt uitgevoerd door toetsers en voorgelegd aan de Commissie van Besluiten. Voor vakbekwame personen en organisaties geldt dat zij de toetsing hebben laten uitvoeren door een erkende toetser en voldoen aan de cesuurbepaling. Personen en organisaties die zelf het onderzoek hebben opgesteld eventueel in combinatie met een toetser, verkrijgen de erkenning basisbekwaam lid. Zij voldoen aan de cesuurbepaling en dus aan de eisen of de status als startvakbekwaam lid indien uit het onderzoek blijkt dat (nog) niet aan de criteria wordt voldaan. Zolang nog geen toetsing is uitgevoerd krijgen leden de status van nietvakbekwaam lid. Personen of organisaties die 100% voldoen aan de criteria ontvangen een kroontje op de erkenning. 

    11. Hoe vaak toetst de Stichting Erkenningsregeling mijn gegevens?

    Nadat een professional een erkenning heeft verkregen, dient er iedere 3 jaar (opnieuw) een onderzoek te worden aangeleverd. Indien er binnen deze 3 jaar andere activiteiten of deskundigheden worden uitgeoefend, dan waarop de erkenning is verkregen. Dient bij ingang van deze werkzaamheden een nieuw onderzoek te worden aangeleverd. De gegevens worden door StErRecht, indien van toepassing, iedere week aangepast. De StErRecht biedt op deze manier opdrachtgevers de zekerheid dat bij voortduring iedere professional voldoet aan de kwaliteitscriteria, ongeacht wanneer de opdracht wordt uitgevoerd. Zij borgt daarbij iedere functie in het omgevingsrecht en houdt zo het toezicht op een maximale deskundigheid van de werkzaamheden.

    12. Wat verstaat StErRecht onder good governance?

    Er is volgens StErRecht sprake van goed bestuur als de wisselwerking een zodanige institutionele invulling krijgt dat daarmee belangrijke maatschappelijke belangen en morele waarden het best worden gediend. Goed bestuur binnen StErRecht richt zich op het creëren van voorwaarden waaronder samenwerkingsverbanden, interactieve processen of beleidsnetwerken, gegeven de eigen verantwoordelijkheden en doelstellingen van de verschillende partijen en gegeven maatschappelijke doelen en waarden goed kunnen functioneren.

    13. Is het register van StErRecht openbaar?

    Het register van StErRecht is voor iedereen openbaar om een controle uit te voeren op de aanwezigheid of echtheid van het bewijs van erkenning. Toegang tot overige gegevens is alleen geboden voor overheidsorganisaties die gemoeid zijn met het toezicht op de kwaliteitscriteria zoals deze zijn genoemd in de wet VTH. Het register is daarnaast juist ook bedoeld om overheden maximaal met elkaar samen te laten werken, zoals dit is bedoeld in de coördinatieplicht in het Besluit Omgevingsrecht (BOR). StErRecht helpt de overheid om de dienstverlening van VTH taken te verbeteren en de kwaliteit ervan te verhogen door de overheid op afstand een register aan te bieden van personen en organisaties die voldoen aan de kwaliteitscriteria.

    14. Wat zijn de voordelen om in het register van StErRecht te staan?

    Wat krijgt u als organisatie:
    - grip op uw organisatie, met het gratis dashboard van StErRecht creëert u overzicht op de taken van u zelf en uw partners;
    -
    zekerheidstelling dat de geregistreerde personen bij voortduring voldoen aan de criteria voor de kritieke massa conform uw kwaliteitsverordening;
    - de mogelijkheid om uw organisatie te erkennen op grond de procescriteria naar een volwaardig kwaliteitsmanagementsysteem;
    - afhankelijk van de afspraken met o.a. de provincie, een vrijstelling op het interbestuurlijk toezicht voor de VTH taken;
    - toestemming om het beeldlogo van StErRecht te voeren, op bijvoorbeeld uw briefpapier.

    Wat krijgt u als professional:
    - een bewijs bij voortduring te voldoen aan de deskundigheid zoals opgenomen in de criteria voor de kritieke massa;
    - onafhankelijke opname in het StErRecht register, met de mogelijkheid dat uw bewijs kan worden gecontroleerd op echtheid;
    - toestemming om het beeldlogo van StErRecht te voeren, op bijvoorbeeld uw visitekaartje.

    Wat krijgt u als toezichthouder van de overheid:
    - een account om toegang te krijgen tot het StErRecht register;
    - de mogelijkheid om vanuit de rol als coördinator maximaal samen te werken met andere bevoegde gezagen en samenwerkingsverbanden binnen en buiten de provincie';
    - zekerheidsstelling dat de geregistreerde personen en organisaties bij voortduring aan de eisen voldoen;
    invulling wordt gegeven aan de zorgplicht dat ook de niet basistaken worden uitgevoerd conform de VTH kwaliteitsverordening, zoals deze zijn vastgesteld door het bevoegd gezag.

    15. Wat betekent de wet VTH?

    Met de wet VTH is een eerste stap gezet om de kwaliteit op het gebied van vergunning­verlening, toezicht en handhaving te borgen en te verhogen. Hierbij moet het eerstelijns­toezicht plaatsvinden vanuit de gemeenteraden en de Provinciale Staten; het tweedelijns­toezicht moet komen vanuit interbestuurlijk toezicht. Tevens is er een zorgplicht vanuit het rijk voor de niet basistaken (plustaken) en geldt vanuit het BOR een coordinatieplicht voor provincies. De wet VTH biedt dus voldoende mogelijkheden om -  indien nodig - te handhaven op de criteria en bevoegde gezagen ertoe te brengen dat zij voldoen en blijven voldoen aan de kwaliteitscriteria. StErRecht ondersteunt bevoegde gezagen in het voldoen aan de wet VTH en biedt de bovengenoemde toezichthouders een inlog aan om (op afstand) te controlen op het voldoen aan de eisen. 

    16. Waar moeten bevoegde gezagen aan voldoen?

    Op basis van de wet VTH dienen bevoegde gezagen van gemeenten en provincies met een VTH kwaliteitsverordening aan te tonen dat wordt voldaan aan de criteria voor de kritieke massa. Voor de basistaken (uitgevoerd door omgevingsdiensten) ligt deze kritieke massa verplicht op het niveau van de kwaliteitscriteria 2.1. Voor de plustaken (niet-basistaken) kunnen bevoegde gezagen hiervan - gemotiveerd - afwijken (comply or explain). Ook dienen bevoegde geza­gen te voldoen aan de procescriteria en de inhoudelijke criteria en prioriteiten, zoals deze uit de BIG 8 vloeien. StErRecht helpt bevoegde gezagen aantoonbaar te voldoen aan het kwaliteitscriteria, zij biedt hierbij de toezichthouders op grond van de wet VTH een inlog in het register.

    Indien uw antwoord niet tussen staat, kunt u ook uw vraag e-mailen, info@sterrecht.nl.